Jumaat, 19 Februari 2010

Secebis Kasih

Memang Ibu Bapa kita tidak pernah meminta wang dari anak-anak mereka, walhal anak-anak mereka dilihat mampu melakukan sedemikian.Namun, jauh dilubuk hati mereka tersimpan pengharapan dapat merasa barang seratus dua ratus ringgit dari anak mereka. Saya bukan seorang anak yang sempurna. Saya akui, tidak kerap memberi wang kepada Umi dan Walid selepas memperoleh gaji. Namun, saya punya cara tersendiri untuk membuat Umi dan Walid saya tersenyum riang dan bahagia hidup di bumi Allah.

Saya kira dengan cara saya itu, dapat memberi persepsi yang baik masyarakat sekeliling terhadap kedua Umiwalid saya. Kenapa saya begitu yakin yang mereka sekarang gembira? Mana tidaknya, setiap kali pulang ke Perak melawat mereka cahaya kegirangan terpancar diruang muka mereka terutama Umi.

Namun, masih ada kekangan untuk saya terus membiarkan mereka gembira sebegini. Saya harus tabah dan gigih bekerja demi mereka. Kelak saya akan dimiliki orang lain maka jiwa ini bukan lagi hak kedua Umiwalid. Justeru, saya sanggup memberi apa sahaja buat mereka sementara punya kesempatan. Biarlah diri tak punya harta, asalkan buat mereka ada 'sesuatu' yang boleh digelar harta sepencarian bersama saya.

Doa tak putus usai solat 5 waktu moga dimurahkan rezeki, diberkati kehidupan, perkuatkan amal ibadat,dikurniakan insan yang menghormati kedua umiwalid dan disayangi orang lain.
Konsepnya mudah, buat baik pada umiwalid, kesejahteraan menjadi kepunyaan saya.

Kiasan entri ini perlu penelitian ketika membacanya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan