Selasa, 1 September 2009

100% INCREASED

Memanglah bukan tepat-tepat 100%, tapi 90% tu kalau dibundarkan, tak ke 100% jugak. Inilah dilema yang melanda saya sedari pagi yang indah tadi. Ketika mendapat tempat di dalam bas, saya dihampiri oleh konduktor bas yang berusia anggaran 40an. Macam biasalah, dengan wajah biasa saya menghulurkan note RM1 kepada beliau." Nak kemana dik?". 'Aik, tak pernah-pernah konduktor bas ni tanya destinasi yang hendak dituju."Maybank", saya menjawab. Beliau mengambil masa selama 5 saat untuk memberi respon kepada saya."RM1, kalau ke KL RM1.90", beliau berhujah. Saya keliru, adakah Menara Maybank itu kedudukannya di Perak? Seharusnya tambang RM1.90, tapi tidak pula beliau menagih lagi 0.90sen kepada saya. Saya ditinggalkan dengan sekeping tiket seringgit beserta seribu persoalan.'Aku salah sebut ke, dia yang salah dengar', saya bermonolog.

Namun, bukan itu persoalan pokok.Itu cuma pucuknya saja. Yang menjadi persoalannya adalah kadar kenaikan tambang yang saya fikir akan banyak mengubah cara saya berbelanja. Kalau dulu, sebulan RM40, tapi sekarang RM80. Walaupun tidaklah sampai RM80, perubahannya tetap terasa tempias panasnya. Saya terus menghantar SMS kepada ayu (kawan dunia akhirat), 'ayu, pasni aku kena naik komuter la dengan ko'.

Itu adalah alternatif yang saya fikirkan agar dapat mengekalkan perbelanjaan bulanan saya. Walaupun terpaksa menapak jauh, saya tidak peduli. Demi 0.90sen sehari.

''Wahai kerajaan, teruskan slogan 'Rakyat didahulukan' ye...

2 ulasan:

  1. macam tu la..bertukar kerajaan maka, bertukar la slogan nyer..slogan tu cume kosmetik jer..dari BERSIH CEKAP AMANAH ke ISLAM HADHARI pas tu RAKYAT DIDAHULUKAN PERCAPAIAN DIUTAMAKAN..pas nih tak tau apa plak..

    akak masih beruntung sebab still ada komuter as a alternative public transport..tapi adik ni kat Puncak Perdana ni bas tu la satu2 nya transport yang ada..kalo naik tambang pun terpaksa la..=(

    BalasPadam
  2. Bayar RM1, kena berhimpit-himpit.But,worth it.
    If you pay RM1.90, you may get seat. Make your choice.

    BalasPadam