Khamis, 13 Ogos 2009

RAMADHAN DAN MEMASAK

Saya adalah seorang yang tahu apa yang saya mahukan dan apa yang boleh saya lakukan. Antaranya adalah memasak. Ramai yang tidak tahu saya agak berkebolehan dalam memasak.bak kata umi saya, "ila ni ikut tangan mak kecik( mak saudara saya), campak je, mesti sedap". Begitu juga rakan baik saya ayu,"ala ngko la masak ila, ko masak megi sedap". Statement ini saya tak tahu sejauh mana keikhlasannya. Adakah hanya ingin membodek saya untuk rajin memasak untuknya atau memang benar air tangan saya mengikut selera universal. Tak mengapalah, lagipun saya memang suka memasak.

Menjelang Ramadhan yang ditunggu-tunggu ni saya merancang awal untuk selalu ke dapur dan masak juadah untuk sahur kerana perut ni 'demanding' untuk masuk lauk-lauk yang panas saja. Ayu sentiasa bersetuju kerana pulang maklum bahawa sudah tentu bukan dia yang akan masak. masalahnya, saya harus pandai merancang jam berapa yang seharusnya saya bangun pagi untuk memasak kerana housemate kami merupakan seorang ibu tunggal India yang akan bangun tiap2 jam 5 pagi untuk memasak makan tengahari buat 2 anaknya.

Hingga sekarang, saya masih berfikir pukul berapa harus bangun nanti untuk menggunakan dapur sebelum kak Chandra(ibu tunggal) menggunakannya. Masih ada masa untuk berfikir..

Umi, jangan lupa bawakan apron plastik kotak-kotak bila datang rumah ila Jumaat ni ye...

2 ulasan:

  1. salam..
    umah ko kat ne??ko tinggal dgn family india yek..
    kim salam kat ayu..

    BalasPadam
  2. rumah aku kat pantai dalam..
    master bedroom Indian yang duduk.
    nanti aku sampaikan

    BalasPadam